Podobno na naukę nigdy nie jest za późno. Kiedy jednak zacząć, by zachęcić, ale nie zniechęcić? W jakim wieku najlepiej rozpocząć z dzieckiem naukę języka angielskiego, by nie miało problemów z płynnym mówieniem, a kiedy – by radziło sobie w szkole?
Jaki jest cel nauki języka angielskiego u dzieci
W pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie: po co dziecko ma uczyć się języka angielskiego. Czy po to, by mówiło płynnie, czy też – by nie miało problemów w szkole podstawowej i na egzaminach. Wiele rodziców ulega presji otoczenia, które masowo zapisuje kilkulatki na korepetycje, oczekując spektakularnych wyników i przeżywając rozczarowanie, gdy nieśmiałe dziecko podczas zagranicznych wakacji nie chce samodzielnie konwersować z obcymi. Dodatkowo maluch, zniechęcając się nadmiernymi oczekiwaniami, uczy się niechętnie, a pieniądze przeznaczone na naukę zostają zmarnowane. Dlatego wiek, od kiedy dziecko uczyć angielskiego, zależy głównie od postawionych celów i sposobu ich realizacji.
Angielski w wieku niemowlęcym – naturalną nauką mówienia
Czy niemowlaka można uczyć języka angielskiego? Jak najbardziej! Osłuchany z angielskojęzycznymi bajkami maluszek, od urodzenia skomunikowany w dwóch językach, w sposób naturalny nauczy się mówić i rozumieć zarówno po polsku, jak i po angielsku. W krótkim czasie pojmie nawet, do kogo i kiedy należy mówić w języku polskim, a kiedy w angielskim. Metoda ta jest często stosowana w domach, gdzie przynajmniej jedno z rodziców lub osób z najbliższego otoczenia dziecka płynnie i naturalnie porozumiewa się po angielsku. Opiekunom, którzy nie władają językiem obcym wystarczająco dobrze, pozostaje zatrudnienie anglojęzycznej opiekunki, lub odczekanie z nauką kilka lat, ponieważ sporadyczne rzucanie obcym słownictwem nie przyniesie w tym wieku żadnych efektów.
Pierwszy kontakt ze szkołą językową w przedszkolu – oswajaniem dziecka z językiem angielskim
Najczęściej rodzice zadają sobie pytanie „od kiedy uczyć dziecko angielskiego”, gdy stają przed wyborem przedszkola dla swojego malucha. Na rynku, zwłaszcza prywatnym, jest wiele ofert przedszkoli dwujęzycznych. Również dla dzieci zapisanych do instytucji państwowych, szkoły językowe kierują oferty dostosowane do poziomu przedszkolaków. W tym wieku nauka przychodzi dzieciom w sposób naturalny, a lekcje są prowadzone w formie zabawy. Pozwala to maluchom na osłuchanie się ze słownictwem, wyrażeniami, ale również – rozgadanie się w języku angielskim. Nauka języka obcego w wieku przedszkolnym to fundament pod szkolne zmagania, dzięki któremu dziecku łatwiej będzie w przyszłości poznawać nowe zagadnienia, pisownię i gramatykę. Bez obaw będzie również formułowało poprawne, proste wypowiedzi, nie należy jednak oczekiwać, iż będzie żonglować czasami lub stopniowaniem przymiotników.
Szkoła podstawowa – ostatni dzwonek na naukę
W szkole podstawowej nauczanie języka obcego jest przedmiotem obowiązkowym. Dziecko, które nie ma za sobą żadnych doświadczeń językowych, jest zdane na łaskę i niełaskę państwowego systemu edukacji, z którym bywa różnie. Zbieg takich czynników, jak: nauczyciel z podejściem do uczniów, nieliczne klasy i odpowiedni podręcznik mogą sprawić, że dziecko pokocha ten przedmiot i z zapałem będzie pogłębiać swoją wiedzę. Niestety, w większości przypadków, nawet gdy nauczyciel stara się jak może, system edukacji jest nastawiony na realizację zadań pod przyszłe egzaminy, nie zaś pod praktyczne posługiwanie się językiem angielskim.
Przeważnie rodzice szkolniaka zauważają brak postępów w nauce języka obcego w okolicach drugiej, lub trzeciej klasy. Dziecko zna już literki i jest oswojone z obowiązkiem szkolnym, nic nie stoi więc na przeszkodzie, by rozpocząć intensywną naukę, zarówno zasad gramatycznych, jak i konwersacji. Właściwy dobór szkoły językowej zapewni nie tylko dobre oceny w dzienniku, ale również postępy w praktycznym porozumiewaniu się w języku angielskim.