Ocena wiedzy i umiejętności uczniów z poszczególnych przedmiotów regulowana jest przez statut szkoły. W przepisach oświatowych nie jest konkretnie ustalone, którą ocenę uczeń może poprawić i w jakim terminie może tego dokonać, w związku z tym to rada pedagogiczna ustala te kryteria w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Co trzeba wiedzieć o poprawianiu ocen?
Poprawa ocen to jedno z podstawowych praw przysługujących uczniom w świetle prawa oświatowego. Mechanizm działania czynności z tym związanych budzi jednak wiele wątpliwości – nie tylko wśród uczniów, ale także w gronie rodziców i nauczycieli. Poprawianie oceny w szkole zwykle wiąże się z wyciąganiem średniej z dwóch wystawionych ocen. Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym tylko poprawiona ocena powinna być brana pod uwagę w zestawieniu końcowym, ponieważ to ona określa obecne osiągnięcie ucznia – jednak aby tak było szkoła musi mieć o tym odpowiedni zapis w swoim statucie. Poprawiona ocena jest równoznaczna z aktualnym stanem wiedzy ucznia i przedstawia jego dotychczasowe umiejętności, a także wskazuje na podwyższenie jego kwalifikacji, więc tylko ona powinna wliczać się do średniej. Często można spotkać się także z sytuacją, w której poprawić można jedynie ocenę niedostateczną. Według prawa oświatowego poprawa oceny może dotyczyć nie tylko oceny niedostatecznej, ale także każdej innej oceny, z której uczeń nie jest w pełni zadowolony.
Prawa ucznia w zakresie wystawiania ocen
Uczeń ma prawo do zapoznawania się z programem nauczania poszczególnych przedmiotów, a także ze stawianymi wymaganiami – koniecznymi do uzyskania określonej oceny z przedmiotu. Ponadto, przysługuje mu prawo do zapoznawania się z warunkami, które należy spełnić, aby uzyskać ocenę wyższą niż przewidywana. Ocena postępów w nauce powinna być jawna i umotywowana, a uczeń powinien mieć prawo wglądu do pisemnych prac kontrolnych, które zostały sprawdzone i ocenione. Jeśli chodzi o ocenianie osiągnięć ucznia, to odbywa się ono zawsze w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, co oznacza, że sposób, rodzaj i czas poprawy oceny ustalany jest osobno dla każdej placówki edukacyjnej i zapisywany w statucie szkoły.