To, co naprawdę możesz zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia nowotrowu

To, co naprawdę możesz zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia nowotrowu

Według danych przedstawionych w 2018 roku przez Krajowy Rejestr Nowotworów w Polsce co rok umiera ok. 100 tys. pacjentów dotkniętych chorobami nowotworowymi. To właśnie nowotwory stanowią drugą najczęstszą przyczynę śmierci wśród Polaków (pierwszą są choroby układu krążenia). Choć społeczna świadomość na temat nowotworów stale rośnie, niepokojące statystyki udowadniają, że tysiące osób wciąż nie stosuje prawidłowej profilaktyki nowotworów. Tymczasem każdy z nas może zrobić naprawdę wiele, by zminimalizować ryzyko wystąpienia tej niebezpiecznej dla zdrowia i życia choroby onkologicznej. Co warto dodać, profilaktyka opierająca się na kilku podstawowych filarach jest znacznie prostsza do wdrożenia w codzienność, niż może się wydawać.

Ruch to zdrowie

Mówi się, że ruch to zdrowie. Lekarze nie mają żadnych wątpliwości co do tego, że w popularnym porzekadle kryje się znacznie więcej niż ziarno prawdy. To właśnie aktywność fizyczna zapobiega bowiem odkładaniu się w organizmie problematycznych tłuszczów oraz cukrów, których nadmiar potencjalne prowadzi do rozwoju chorób nowotworowych. Warto zaznaczyć, iż treningi siłowe są cenne, lecz nie stanowią jedynego sposobu na zadbanie o własne zdrowie. Zdrowie ciała (a przy okazji ducha) skorzysta równie dobrze na regularnych spacerach oraz tych aktywnościach, jakie sprawiają nam największą przyjemność. W czasie wolnym warto zabrać ze sobą piłkę do koszykówki czy siatkówki i spędzić miły, rodzinny czas, przy okazji troszcząc się o dobrą formę i zdrowie. Zaleca się podejmowanie wybranych ćwiczeń ok. 5 razy w tygodniu przez minimum 30 minut.

Jesteś tym, co jesz

Kolejny z filarów prawidłowej profilaktyki nowotworowej to właściwa dieta. W ramach działań przeciwnowotworowych warto przywiązywać większą wagę do jakości spożywanych pokarmów. Podstawą jest w tym przypadku zapoznanie się ze składem produktów wybieranych podczas zakupów. Należy sięgać po te, których lista składników jest krótka i prosta. Najcenniejsze i najzdrowsze produkty nie będą zawierały dużo cukru, sztucznych dodatków (na przykład polepszaczy smaku czy barwników) i tłuszczów prostych. Dodatkowo zaleca się ograniczenie spożywania czerwonego mięsa – potencjalnie może ono przyczyniać się do rozwoju niektórych nowotworów. To, co z pewnością powinno trafić do zakupowego koszyka to artykuły o działaniu przeciwnowotworowym. Są to obfitujące w antyoksydanty (przeciwutleniacze) zielone warzywa, pomidory, zielona herbata czy kakao.

Wygląd to nie wszystko

Wielu z nas ćwiczy i zdrowo się odżywia po to, by schudnąć, lub utrzymać wymarzoną wagę. Cele te są oczywiście istotne, ale utrzymanie prawidłowej masy ciała ma równie niebagatelne znaczenie w kwestii profilaktyki nowotworów. Prawidłowe BMI pozwala zachować organizm w dobrej formie; co należy podkreślić, wskaźnik BMI nie powinien przekraczać wartości 25. Jeśli w ciele odkłada się zbyt duża ilość tłuszczów, organizm jest bardziej podatny na rozwój wyjątkowo niekorzystnych procesów zapalnych. U osób obciążonych nadwagą ryzyko wystąpienia złośliwego guza jelita grubego wzrasta nawet o ok. 15%.

Wykonaj pierwszy krok

Wizyty kontrolne u lekarza, choć dla wielu są nieprzyjemnym obowiązkiem, faktycznie pozwalają zredukować ryzyko wystąpienia poważnych powikłań wywołanych przez choroby onkologiczne i realnie wpływają na zapobieganie ich rozwoju. Nawet najprostsze badania takie jak morfologia krwi czy USG mogą stanowić potencjalnie ważną medyczną wskazówkę diagnostyczną. Kobiety powinny pamiętać o samobadaniu piersi oraz wizytach u ginekologa, podczas gdy panowie o kontrolach u urologa i samobadaniu jąder. Należy podkreślić, iż wcześnie zdiagnozowany rak zwykle daje największe szanse na wyleczenie – właśnie dlatego tak ważne jest zachowanie onkologicznej czujności i reagowanie na podejrzane, pojawiające się w obrębie ciała objawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.